Nie poinformowanie uczestników procesu zmian o wpływie zmiany na ich obecną sytuację życiową, społeczną, jak również finansową |
Niedostrzeganie nie tylko indywidualnych, lecz wręcz nawet ogólnych korzyści z wdrażanego procesu |
Nieprawidłowa analiza i tym samym ocena sytuacji, z uwagi na brak fachowego (eksperckiego) wsparcia inicjatorów zmian |
Zaburzenia w przepływie informacji, będące przyczyną licznych nieporozumień |
Brak zaufania w stosunku do osób, podmiotów inicjujących zmianę, jak również ją wdrażających i nią zarządzających |
Brak przekonania, co do poprawności przebiegu oraz skuteczności wdrażanego procesu zmian |
Ogólnie panująca atmosfera braku zaufania i niewłaściwe relacje interpersonalne pomiędzy uczestnikami procesu zmian |
Obawa wynikająca z zagrożenia własnych kompetencji, pozycji, czy też zakresu władzy |
Strach przed wszystkim, co nieznane, nowe, jak również strach przed porażkąlub też kompromitacją |